Leads genereren

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie(SEO)?

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie(SEO)?

Als je een website hebt, heb je je ongetwijfeld al eens afgevraagd hoe je jouw website bovenaan de google zoekresultaten moet krijgen. Een succesvolle website is er tenslotte een die goed vindbaar is op google tussen al jouw concurrenten. Dit lukt alleen door middel van zoekmachine optimalisatie, wellicht beter bekend als Search Engine Optimalisation of SEO. In dit artikel vertellen wij je hoe een zoekmachine werkt en hoe dit in zijn werk gaat.

Hoe werkt een zoekmachine?

Om je goed uit te kunnen leggen hoe zoekmachine optimalisatie werkt, leggen we je eerst kort uit hoe een zoekmachine eigenlijk werkt. Een zoekmachine wordt gebruikt door mensen die een vraag invullen en naar het antwoord zoeken op het internet. Een algoritme zoekt daar vervolgens gerangschikte resultaten bij die de meeste kans hebben om deze vraag te beantwoorden. Hier wil je dus tussen komen te staan. Dit gebeurt in drie stappen;

Stap 1: crawlers/spiders

Zoekmachines sturen webcrawlers (soms spiders genoemd) uit om nieuwe pagina’s te vinden en daar informatie over vast te leggen. Hun doel is enkel om nieuwe pagina’s te ontdekken en de inhoud daarvan te indexeren voor een zoekmachine. Daarnaast controleren ze periodiek ook of er toevoegingen zijn of wijzigingen die de pagina relevanter kunnen maken. (zoals een Search Engine Optimised blog post).

Stap 2: Indexeren

Bij deze stap beslist een zoekmachine of hij de gevonden pagina daadwerkelijk gaat gebruiken in de zoekresultaten. Als een door crawlers gevonden pagina als relevant genoeg wordt beschouwd wordt deze toegevoegd aan de index van de zoekmachine. Dit wordt later gebruikt in de rangschikkingsfase. Hoe relevanter jouw pagina geïndexeerd wordt (door goede zoekmachine optimalisatie), hoe hoger je dus eindigt. Het is hierbij vooral van belang dat de website unieke inhoud met een lage spamwaarde heeft.

Stap 3: Rangschikking

Dit is de belangrijkste stap, nadat jouw pagina gevonden en geïndexeerd is wordt er bepaald waar deze in de rangschikking terecht komt. Een zoekmachine gebruikt meer dan 200 rangschikkingssignalen om de inhoud van je pagina te sorteren en rangschikken. Deze passen allemaal onder de vier basisprincipes van
SEO: Technische optimalisatie, content, on-page optimalisatie en off-page optimalisatie.

Wat is Search Engine Optimalisation precies?

Zoekmachine optimalisatie is een onderdeel van zoekmachine marketing. Het doel hiervan is om jouw website zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische resultaten van bijvoorbeeld google. Om zo meer natuurlijk verkeer naar jouw webpagina te krijgen. Zoals net al genoemd gebruikt een zoekmachine bij het rangschikken maar liefst 200 rangschikkingssignalen om je pagina te sorteren die allemaal thuis te brengen zijn onder de volgende drie categorieën;

Technische optimalisatie

Technische zoekmachine optimalisatie is het proces van het voltooien van activiteiten op uw site die zijn ontworpen om SEO te verbeteren, maar die geen verband houden met inhoud. Het gebeurt vaak achter de schermen. Dit kan door bijvoorbeeld een robots.txt-bestand, met als doel om de crawlers/spiders buiten bepaalde secties van je site te houden. Denk daarbij aan secties die mogelijk privé gegevens of dubbele inhoud bevatten. Een XML-sitemap is precies het tegenovergestelde van het robots.txt-bestand. Het beidt de zoekmachines een lijst met alle pagina’s die je juist wel wilt laten crawlen, indexeren en weergeven.

Een ander onderdeel van technische SEO zijn meta-richtlijnen in de vorm van codefragmenten welke in de kop van elke webpagina staan. Een bezoeker op de site zal deze niet zien maar ze geven zoekmachines de instructie hoe de pagina geïndexeerd zou moeten worden. Daarnaast spelen beveiliging, siteopbouw, reactievermogen en snelheid vier belangrijke technische factoren die van invloed zijn op de vindbaarheid. En zoekmachines houden van veilige HTTPS-verbindingen.

Ruim 60% van alle zoekopdrachten komt tegenwoordig vanaf mobiele apparaten als een telefoon of tablet. Het is daarom ook van essentieel belang dat je website goed wordt weergegeven op alle apparaten.

Content

SEO-geoptimaliseerde content bevat de tekst, afbeeldingen, video en andere losse elementen van je webpagina’s. De zoekmachines halen de betekenis uit elke webpagina op basis van de inhoud van de pagina. Er zijn vijf factoren die een rol spelen bij zoekmachine optimalisatie van je content.

  • Kwaliteit: Unieke, goed geschreven inhoud die bezoekers waarde biedt.
  • Trefwoorden: De inhoud moet bepaalde zoekwoorden en termen bevatten waar mensen op zoeken.
  • Recentheid: Nieuwe inhoud is populairder bij zoekmachines als gedateerde inhoud.
  • Type: Afhankelijk van het type content, wil je een zinvolle visueel aantrekkelijke inhoud op je pagina.
  • Relevantie: Hoe goed komt de inhoud van de tekst overeen met de zoekopdrachten.

On-page optimalisatie

On-Page zoekmachine optimalisatie is het proces om ervoor te zorgen dat de inhoud op uw site relevant is en een goede gebruikerservaring biedt. Door het gebruik van H1- H6 tags splits je de inhoud van je pagina op in gemakkelijk leesbare delen. Zoekmachines herkennen deze tags als koptekst en een pagina of gedeelte van een pagina met inhoud.

Alternatieve tekst op afbeeldingen (of zelfs codering in afbeeldingen) voorziet zoekmachines van een schriftelijke beschrijving van een afbeelding. Alt-tekst is helpt de zoekmachines dan ook op betekenis te geven aan je afbeelding wat je zoekmachine optimalisatie ten goede komt.

Met interne links kunnen zoekmachines en websitebezoekers eenvoudig doorklikken naar andere pagina’s op uw website. De aanklikbare tekst op een bepaalde link (ankertekst) geeft de context en betekenis van een interne link weer. Ze geven ook rangschikkingskracht door van de ene pagina naar de andere op uw website.

Off-page optimalisatie

Off-Page zoekmachine optimalisatie is het proces van het verbeteren van de positie van uw site in de zoekmachines door middel van activiteiten buiten de site. Dit wordt grotendeels aangedreven door backlinks, die helpen om de reputatie van de site op te bouwen. Dit gebeurt voornamelijk door middel van links die verwijzen naar je website. Hoe meer links een “online-echo” van jouw website weergeven, des te meer zoekmachines jouw website zullen vertrouwen.

Naast links spelen ook lokale zoekprofielen een rol in de off-page SEO. Denk hierbij aan Google Maps en andere lokale sites waar jij jouw bedrijf kan ‘claimen’. Door eenvoudig je contactgegevens en locatie te verifiëren bij google, bouw je vertrouwen op.

Als laatste hebben sociale media kanalen ook invloed op je Search Engine Optimalisation. Een link van een facebook bericht naar je website geeft niet hetzelfde vertrouwen als een traditionele backlink. Maar je sociale media profielen zoals Facebook. Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram en TikTok hebben wel waarde via de link die ze naar uw website geven. Zeker wanneer je daar veel interactie krijgt speelt dit een aanvullende rol.