Marketing en sales

Verkoopstrategien en verkooptips voor het mkb in 2022

verkooptips-voor-het-mkb-in-2022

Verkoopstrategien en verkooptips voor het mkb in 2022

Een goede verkoop- en marketingstrategie omvat meer dan alleen wat advertenties weergeven en een paar posts op social media. Het ontwikkelen van de juiste verkoopstrategie is een proces welke onderzoek en kennis vereist om te ontdekken wie jouw belangrijkste doelgroepen zijn, wat hun aankoop motiveert en hoe je bedrijf in de markt past. Effectieve verkoop en marketing vereist talent, expertise, inzet en consistentie. Wanneer jouw bedrijf dit niet in-house heeft, is het belangrijk dat u een marketing bureau inschakelt die u kan helpen bij het ontwikkelen en implementeren van de juiste verkoopstrategie.
Of uw verkoop- en verkoopstrategie nu intern of extern wordt ontwikkeld, deze strategieën zullen jouw sales naar een hoger niveau tillen.

Jouw google bedrijfsprofiel

Een Google bedrijfsprofiel is gratis en is één van de beste manieren om de online vindbaarheid van je bedrijf te vergroten. Zeker wanneer je lokale klanten wilt aantrekken. Wanneer een potentiële nieuwe klant een lokale dienst zoekt op google zien zij als eerste één betaalde advertentie gevolgd door drie bedrijfsprofielen. Dat zijn drie kansen om gespot te worden nog voordat iemand de organische zoekresultaten ziet. Wanneer jouw GMB-vermelding in deze top 3 krijgt zul je meer leads binnen halen zonder maar een cent aan advertenties uit te hoeven geven.

Google adwords

Elke seconde zijn er meer dan 40.000 zoekopdrachten op Google. Geen enkele andere advertentie methode of verkoopstrategie heeft evenveel potentie om zo veel zichtbaarheid te creëren. Google adwords is een betaald kanaal met het doel om relevante zoekresultaten aan gebruikers te leveren. Dit werkt het beste wanneer je site al zoekmachine geoptimaliseerd is. Adwords kan gebruikt worden als betaalde verkoopstrategie als het budget van jouw bedrijf het toe laat.

Content marketing

Contentmarketing als verkoopstrategie is het proces van het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente inhoud. Aan de hand daarvan wil je een duidelijk gedefinieerd publiek aantrekken om (verkoop) actie te stimuleren. In tegenstelling tot betaalde advertenties, richt contentmarketing zich meer op de resultaten op de langere termijn. De uitbetaling is in de eerste instantie meestal laag, maar op lange termijn kan het meer bezoekers, leads en klanten voortbrengen.

Content marketing is een marketingstrategie waarbij het belangrijk is dat de artikelen van goede kwaliteit zijn en dat deze relevant zijn voor de lezer. Daarnaast speelt zoekmachine optimalisatie, prettige leesbaarheid en consistentie een grote rol.

Het gebruik van social media

Tegenwoordig kan je er niet meer omheen dat een aanwezigheid creëren op sociale media voordelen biedt in de verkoopstrategie voor zo goed als ieder bedrijf. Het overgrote deel van de consumentenmarkt gebruikt sociale media. Daarnaast speelt klantenservice via sociale media tegenwoordig een steeds grotere rol doordat 1 op de 3 gebruikers liever een bericht stuurt dan de telefoon oppakt wanneer zij een vraag hebben. Als mensen uw bedrijf niet kunnen vinden via sociale media, gaan ze op zoek naar uw concurrenten die wel aanwezig zijn op de sociale kanalen van uw voorkeur.

Facebook advertenties

Meer dan twee miljoen bedrijven adverteren op facebook, het is dan ook een relatief goedkope en effectieve manier om jouw producten virtueel zichtbaar te maken. Jouw doelgroep wordt zeer efficiënt en specifiek gericht op basis van locatie, interesse, leeftijd, geslacht, online gedrag en vele andere factoren.
Het maken van facebook advertenties is ook nog eens heel eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een goeie titel, een stukje activerende tekst beschrijvende tekst, één afbeelding en een link naar je service of product.

Met behulp van de Facebook Ads Manager wordt deze verkoopstrategie handzaam en eenvoudig gemaakt. Het geeft je eenvoudig de mogelijkheid om meerdere advertentie soorten uit te testen, zodat je een winnende formule kunt aanscherpen en perfectioneren zonder dat je geavanceerde technische expertise nodig hebt.

Instagram advertenties

Over Instagram advertenties valt eigenlijk grotendeels hetzelfde te zeggen als over adverteren op facebook. Deze sales strategie vereist alleen in plaats van een sterke tekst, een sterk visueel component wat de interesse wekt. Doordat Instagram een dochteronderneming is van facebook profiteren zij van dezelfde database en targeting opties.

Coupon en veiling sites

Of je nu een product of dienst verkoopt, sites als Groupon en vakantieveilingen zijn ook een bruikbare tool om een product of dienst te promoten. Of om oude voorraad uit je magazijn te krijgen. Voordelen zijn onder meer massale bekendheid, gerichte lokale advertenties, grotere naamsbekendheid en een toestroom van nieuwe klanten. In het geval van Groupon ben je verplicht om je product met minimaal 50% korting te geven en minimaal de helft van je omzet gaat naar Groupon. Heel winstgevend zal het dus niet zijn maar het is wel een bruikbare verkoopstrategie om snel meer naamsbekendheid te creëren.

Email marketing

De meeste mensen die uw site bezoeken, zullen niet meteen iets bij u kopen. Het vastleggen van contactgegevens voor aanvullende marketing en ‘lead nurturing’ is een uitstekende sales strategie. E-mail blijft het meest converterende kanaal voor interactie met leads.

E-mailmarketingtrechters beginnen met een “leadmagneet”. Dit is iets dat u aan uw websitebezoekers aanbiedt in ruil voor hun e-mailadres. Mogelijke opties zijn onder meer een gratis digitale download, een gratis proefabonnement, een ‘plaats’ bij een Webinar, lidmaatschap van een site, een coupon, enz.

Webinars hosten

Een Webinar is in wezen een seminar dat online plaatsvindt. Dat kan in de vorm van een presentatie, demonstratie of discussie. Webinars worden vaak gebruikt als leadmagneten voor de e-mail verkoopstrategie. Daarnaast kunnen ze niet allen gebruikt worden om abonnees te werven maar ook om geloofwaardigheid en naamsbekendheid op te bouwen.

Een Webinar kan worden opgenomen en gebruikt als los staande producten of zelfs als een productenreeks. Dit maakt ze een goed medium, ook voor trainingsdoeleinden. Webinars zijn vaak boeiender dan eenvoudige video’s, zelfs als ze op precies dezelfde manier worden gebruikt. De werkelijke starttijd en live Q&A hebben de neiging mensen het gevoel te geven dat ze aanzienlijk meer waarde krijgen dan wanneer ze een video met exact dezelfde informatie zouden bekijken.