Marketing en sales

Wat is een sales funnel en hoe gaat dat in zijn werk?

sales funnel uitgelegd

Wat is een sales funnel en hoe gaat dat in zijn werk?

Een sales funnel is een marketing term voor de diverse stappen waar een potentiele klant doorheen gaat waarin hij of zij warm gemaakt wordt en aangezet wordt tot het verkopen van een product. Een goede verkooptrechter bestaat uit diverse onderdelen die toespitsen op het verkopen van een dienst of product. En heeft dan ook inzicht in de wensen, bezwaren en het besluitvormingsproces van zijn doelgroep en helpt om meer klanten uit je bezoekers te halen. Dit verhoogt je omzet en het automatiseren van het verkoopproces. In dit artikel gaan we het hebben over wat een sales funnel precies is, hoe een sales funnel opgebouwd is en waarom een verkooptrechter belangrijk kan zijn voor jouw bedrijf.

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel is een marketingterm voor de reis die een potentiële klant aflegt tijdens het aankoopproces. Elke stap van de verkooptrechter brengt de klant één stap dichterbij het overgaan tot het aanschaffen of afnemen van jouw product of dienst. De klant loopt gedurende deze door de sales funnel gaat warm voor jouw product. Maar het hoeft niet te stoppen zodra dit product aangekocht is. Veel verkooptrechter gaan nog een stapje verder en bieden de inmiddels warmgelopen klant die al één product gekocht heeft, een aanvulling aan op dat product tegen een gereduceerd tarief. Zo kan je een product opdelen in “hapklare brokken” in plaats van één groot product wat de aanschaf laagdrempeliger maakt.

Hoe is een sales funnel opgebouwd?

Een verkooptrechter doorloopt diverse stappen om een bezoeker warm te laten lopen voor jouw bedrijf, product of dienst. Het concept komt van origine uit de reclame en marketing psychologie en telt drie stappen; de top -bewustzijn- , het midden -het stadium waarin geëvalueerd wordt-, en de bodem -het aankoopstadium-. Deze drie stappen moeten goed samenwerken om het doel van de sales funnel te kunnen behalen en daardoor wordt het midden vaan opgedeeld in meerdere laagdrempelige stappen zodat de klant moeiteloos door de verkooptrechter beweegt.

Het is belangrijk om de volgende vijf vragen te kunnen beantwoorden bij het maken van een verkooptrechter;

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wat voor platformen maken zij gebruik van?
  • Waar zullen zij jouw verkooptrechter tegenkomen?
  • Hoe kan je ze bereiken met jouw aanbod?
  • Wat maakt jouw product of service beter dan de concurrentie?

Fase 1. Bewustwording

De eerste fase in een verkooptrechter is de bewustwordingsfase. Hierin wordt een potentiele klant bewust van een probleem of situatie waar zij zich in herkennen, of waarvoor zij bewust naar een oplossing of dienst zoeken. Dit gebeurt doorgaans op sociale media zoals Facebook en Instagram, waarin dit gedeeld kan worden met derden. Of het wordt aangeboden als zoekresultaat in de zoekmachines. De potentiële klant navigeert naar jouw landingspagina en leert jouw vak, dienst of product kennen en vooral ook de uitkomst die het hun gaat bieden.

De bestemmingspagina moet een korte beschrijving bevatten van de te koop aangeboden producten of diensten en hun voordelen. Een aanmeldingsformulier kan worden ontworpen om de klanten zich te laten abonneren op een nieuwsbrief. Vaak wordt dit gedaan door het weggeven van een gratis e-book wat de waarschijnlijkheid dat mensen hun mail achterlaten voor jouw mailinglist vergroot. Bovendien kunnen Facebook- en Instagram-advertenties worden gebruikt om nieuwelingen te bereiken. Het Facebook-algoritme helpt u bij het vinden van potentiële klanten. Google-advertenties op de zoekmachine zijn ook een ander hulpmiddel. Het gebruik van trefwoorden wordt aangemoedigd in Google-advertenties. Leadmagnettrechters zijn ook een ander hulpmiddel om uw potentiële klanten te bereiken.

Fase 2. Interesse

In de tweede fase van de verkooptrechter is de boodschap van jouw dienst of product duidelijk. Hier is het belangrijk om te focussen wat jouw dienst of product toevoegt voor de klant, wat jouw unique selling point is en vooral welk probleem het voor de potentiele klant op zal gaan lossen. Hierbij is het belangrijk dat producten niet gepusht worden, daarmee weet je enkel klanten te verjagen. Het doel in dit stadium is om de potentiele kopers te helpen een weloverwogen keuze te maken en waar mogelijk een duwtje in de juiste richting te geven.

Webinars zijn ook een perfecte manier om uw boodschap dover te brengen aan potentiële klanten op een zeer persoonlijke manier. Bereid een webinar voor op basis van de behoeften en vragen van uw klanten. Enquêtes, vragen, antwoorden en chats kunnen worden gebruikt om hen tijdens het webinar betrokken te maken. Of ga voor een live-aanpak en reageer direct op input en vragen van de potentiële klanten.

Fase 3. Beslissing

In de derde fase beslist de potentiële klant om daadwerkelijk over te gaan tot het aanschaffen van jouw product. De klant overweegt misschien twee of drie keuzes, dit is het beste moment om een aantrekkelijke prijs of goede deal voor te leggen aan de potentiële klant. Dit kan een stevige korting zijn, gratis verzending of een gratis product bij een bestelling. Maak het zo, dat uw potentiële klant direct wil gaan profiteren van dit bijkomende voordeel door het simpelweg onweerstaanbaar te maken zodat niemand met lege handen naar huis gaat bij wijze van.

Fase 4. Actie

In de vierde fase gaat een potentiële klant over tot actie en wordt diegene een daadwerkelijke klant. Maar dat de laatste fase van jouw verkooptrechter is bereikt betekend niet dat je ook daadwerkelijk klaar bent. Deze actiefase is zowel voor het bedrijf als voor de klant. Je wil natuurlijk hard werken aan het laten groeien van je omzet en het is daarbij belangrijk om de nieuwe klant te bedanken voor zijn aankoop. Je kan ervoor kiezen om jouw nieuwe klant een eventuele extra aanbieding te doen met een aanvullend product. Maar een andere aanpak is bijvoorbeeld het vragen om feedback welke je weer kan verwerken in jouw verkoopproces zodat deze goed afgestemd wordt op de behoeften van jouw klant.

Twee belangrijke marketingtermen in deze fase zijn ‘lifetime value’ en ‘customer retention’. Lifetime value geeft aan hoe lang deze relatie standhoud en dus hoe veel producten er mogelijk verkocht kunnen worden gedurende die tijd. Customer retention gaat erom hoe succesvol je jouw klanten aan je bind, hoe langer je een klant vasthoud, hoe beter dit is voor de verkoopcijfers.

Waarom is een sales funnel belangrijk voor jouw bedrijf?

Een sales funnel is voor vrijwel elk bedrijf een zeer effectieve tool om producten en diensten te verkopen. Vrijwel elk bedrijf heeft tegenwoordig dan ook meerdere landingspagina’s met een verkooptrechter erin verwerkt die potentiële klanten snel en moeiteloos omzet tot klanten. Zonder dat jij daar extra werk voor moet doen voor elke individuele klant.