Leads genereren

Wat is eigenlijk een responsive website?

responsive design is een geweldige tool

Wat is eigenlijk een responsive website?

Het internet wordt over de hele wereld dagelijks gebruikt door talloze mensen en iedereen doet daar zijn voordeel mee. Door middel van websites kan men met een paar klikken elk stukje informatie vinden wat ze maar nodig hebben. Het gaat daarbij niet alleen om producten en diensten, veel mensen hebben een online domein om een eigen platform te creëren waarop zij zichzelf kunnen uiten en kunnen leren, zoals creatief schrijven. De inhoud van deze websites kan dan ook sterk variëren maar de fundamentele reden van hun bestaan is zelfexpressie en vooruitgang. Of je nu simpelweg iemand bent met een ondernemende geest, een baan zoekt, een kunstenaar bent of een schrijver, een website met een responsive design is een geweldige tool en een van de beste methodes om een digitale reputatie op te bouwen. Op een website kan je elke vorm van creativiteit of ondernemerschap laten zien aan de wereld. Er zijn dan ook veel voordelen aan het hebben van een website. Ongeacht wat je reden daarvoor is.

Wat is een responsive website?

Vroeger was het verschrikkelijk moeilijk om een website zo te kunnen maken dat deze over verschillende schermen echt goed meeliep. Tegenwoordig, door responsive websites, passen pagina’s zich moeiteloos aan aan het scherm waar ze op geopend worden. Zo is een website helemaal geoptimaliseerd om op een iPhone anders weergegeven te worden als op een computer. Zonder laadtijden of problematische weergavefouten die je vroeger wel had. Dit maakt de gebruikerservaring op de betreffende website niet alleen beter maar het zorgt ook voor meer bezoekers op je website en dat bezoekers langer zullen blijven. Wanneer je een responsief websitedesign hebt, wordt jouw site gezien als “mobile friendly” wat er weer voor zorgt dat jouw website hoger eindigt in de zoekmachines.

Een responsive webdesign is dus een webdesign welke de ‘user experience’ voorop zet door zich moeiteloos aan te passen aan het scherm van de website bezoeker. Hierbij wordt er rekening gehouden met het apparaat, schermmaat en oriëntatie. Het resultaat is een ideale gebruikerservaring, ongeacht of deze vanaf een telefoon, computer, laptop of tablet jouw website bezoekt.

De opbouw van een responsive website

De opbouw van een responsive design is in principe opgedeeld in drie verschillende componenten;

  • Een vloeiende lay-out welke definieert hoe de website er uiteindelijk uit komt te zien op de verschillende schermgroottes.
  • Afbeeldingsgroottes die gebaseerd zijn op percentages zodat deze zich automatisch aan kunnen passen naar diverse schermgroottes. (In tegenstelling tot traditionele websites die gebruik maken van afbeeldingen op basis van pixelgrootte welke niet schaalbaar zijn)
  • Een ‘media query’ als onderdeel van de CSS code van je website die ervoor zorgt dat website inhoud op verschillende manieren weergegeven kan worden afhankelijk van de schermgrootte. Deze ‘media querys’ worden gelinkt aan het type apparaat wat de site opent, zodat de juiste ‘stylesheet’ wordt gebruikt om de website weer te geven.

Een responsive website past zich aan de omgeving van de gebruiker. De aanpak om verschillende, “mobielvriendelijke” versies van een website te maken is door de opkomst van responsive webdesign achterhaald. Responsive websites zijn zoekmachine vriendelijk, wat betekent dat ze een verbeterde algemene gebruikerservaring bieden en minder onderhoud nodig zullen hebben.

Responsive webdesign

Responsive webdesign is een techniek voor webontwikkeling waarmee het uiterlijk van een website dynamisch kan variëren, afhankelijk van de weergavegrootte en oriëntatie van het apparaat dat wordt gebruikt om de site te bezoeken. Een oplossing voor de uitdaging om te ontwerpen voor een breed scala aan consumentenapparaten die het internet gebruiken, van smartphones tot desktops, is responsive webdesign. Dit is bedoeld om webpagina’s te maken die er goed uitzien op elk soort apparaat en zich automatisch aan verschillende schermformaten en viewports aanpassen. Op een responsive website ordenen pagina-elementen zich naarmate de viewport groter of kleiner wordt. Voor een tablet kan een desktopontwerp met drie kolommen worden teruggebracht tot twee kolommen en één kolom voor mobiele telefoons. Om informatie en ontwerpelementen opnieuw te rangschikken, maken responsive websites gebruik van op verhoudingen gebaseerde rasters.

Responsive webdesign kan je helpen bij het oplossen van verschillende problemen met jouw website. Dit zal helpen om deze smartphone-vriendelijk te maken, het uiterlijk op zowel grotere als kleinere schermen te verbeteren en de hoeveelheid tijd die bezoekers op jouw site spenderen te verhogen. Daarnaast helpt een responsive webdesign je ook om een betere SEO-score te krijgen met jouw website. Het is een concept dat aangeeft dat ontwikkeling en ontwerp zich moeten aanpassen aan het gebruikersgedrag en de omgeving, rekening houdend met schermgrootte, platform en oriëntatie voor optimaal gebruiksgemak.

Responsief webontwerp is kosten effectiever dan het maken van afzonderlijke sites voor verschillende soorten apparaten. In vergelijking met het ontwerpen van drie of vier afzonderlijke sites, versnelt het gebruik van een enkele codebase de ontwikkeling en wordt het onderhoud aan de site ook gemakkelijker, omdat één set code en inhoud wordt bijgewerkt in plaats van 3 of 4. Responsive webdesign is ook redelijk toekomstbestendig, omdat het geschikt is voor eventuele extra onderbrekingspunten die in de toekomst nodig kunnen zijn.

Prestaties van een website met responsive design

Prestaties kunnen ook een punt van zorg zijn bij responsive webdesign. Een responsive design voor een website stuurt alle apparaten dezelfde code toe, ongeacht of de code van toepassing is op dat ontwerp. Een smartphone met een scherm van 5 inch krijgt dezelfde code als een 21 inch LCD-monitor. Dit kan de prestaties van een smartphone vertragen, vooral als deze een langzamer, minder betrouwbaar internet gebruikt. Hoewel responsive webdesign veel voordelen heeft als het gaat om het ontwikkelen voor verschillende apparaten, zorgt het niet voor een bruikbare ervaring. Om gebruikers op alle apparaten tegemoet te komen, moeten ontwerpers zich concentreren op de basisprincipes van ontwerp, prestaties en inhoud.