Marketing en sales

Wat is online marketing en wat zijn de voordelen voor het MKB?

online marketing uitgelegd

Wat is online marketing en wat zijn de voordelen voor het MKB?

Online marketing is de combinatie van marketingactiviteiten die een bedrijf of persoon online uitvoert om nieuwe zakelijke kansen aan te trekken, relaties te creëren en zich als merk beter te profileren.

Het aantal mensen wat tegenwoordig gebruik maakt van het internet is enorm. Zet daar tegenover het stijgend aantal mensen wat hun tv-abonnement opzegt, alleen radio luistert in de auto en geen abonnement heeft op een tijdschrift of krant. De kans om gezien te worden door middel van traditionele media daalt, waar de kans om online onder de aandacht gebracht te worden bij jouw exacte doelgroep alleen maar blijft stijgen. In dit artikel nemen we je mee naar wat is digital marketing precies is en waarom het belangrijk is voor een midden klein bedrijf.

Wat is online marketing precies?

Voor het MKB is digital marketing vaak de eerste vorm van marketing die ingezet wordt omdat dit budgettair gezien wat flexibeler is als traditionele marketingcampagnes op bijvoorbeeld de radio, tv of op reclameborden of posters. Daarnaast is het aantal mensen wat gebruik maakt van het internet en dus jouw digital marketing kan ontvangen vele malen groter dan het bereik van traditionele marketingkanalen. Zeker als we het hebben over het bereik van gedrukte media. Zoals in de inleiding al gezegd het aantal mensen wat voor de reguliere tv hangt of de hele dag de radio aan heeft staan daalt, terwijl het online marketing bereik alleen maar blijft stijgen. Onder andere door het gigantische aanbod on-demand services, waar digital marketing vaak ook voor gebruikt kan worden.

Marketing is voor ieder bedrijf een essentie om het bedrijf te doen groeien en te leiden tot nieuwe conversies. Hoewel de bestaande klanten altijd op de eerste plaats moeten komen, kunnen marketingtechnieken helpen jouw klantenbestand uit te breiden. Met alleen een paar posts op sociale media en e-mailmarketing kom je niet ver genoeg om je huidige klanten te betrekken en tegelijkertijd nieuwe klanten aan te trekken. Er zijn talloze technieken die in online marketing worden gebruikt om een bedrijf te laten groeien en de resultaten zijn nauwkeurig meetbaar. Daardoor kan er makkelijk ingespeeld worden op wat goed gaat, maar vooral ook op waar er verbeteringen toegepast kunnen worden om een digital marketing campagne zo succesvol mogelijk te laten worden.

Enkele voorbeelden van online marketing

  • Sociale media marketing;
    De meest voor de hand liggende vorm van digital marketing is de marketing die plaatsvindt op sociale media kanalen. Denk hierbij verder dan alleen Facebook en Instagram. Snapchat, Tiktok, twitter, linkedin, Google+ en Pinterest mogen hierin zeker niet overgeslagen worden. Het grootste voordeel van sociale media marketing is de mogelijkheid van interactie direct met je doelgroep.De laatste jaren heeft sociale media zich ook steeds meer ontwikkeld als platform voor klantenservice wat voor veel mensen makkelijker en laagdrempeliger is dan bellen. Zeker in de drukke samenleving waar we in functioneren.
  • E-mail marketing;
    E-mailmarketing is tegenwoordig ook zeer populair. Bezoekers van een website worden verleid hun e-mailadres achter te laten in ruil voor een gratis E-book of extraatje. Het doel van E-mail marketing is het werven van nieuwe klanten en om bestaande klanten te overtuigen om een nieuwe aankoop te doen.
  • Display advertenties;
    Deze manier van online marketing wordt ook wel bannering genoemd. Deze grafische reclame-uitingen kunnen op diverse websites en kanalen geplaatst worden. Een succesvolle banner kan bijvoorbeeld ook ingezet worden op sociale mediakanalen. Het doel van een banner is aantrekkelijk genoeg zijn om mensen erop te laten klikken zodat deze een potentiële klant naar een landingspagina of website leidt. Waar ze weer omgezet kunnen worden naar betalende klanten.
  • Google AdSense;
    Google AdSense is een simpele manier waarop mensen die al een website hebben voor jou kunnen adverteren door een betaalde advertentie op hun website weer te geven. Dit helpt om bezoekers van hun website als potentiële klanten door te verwijzen naar jouw website.
  • SEO (zoekmachine optimalisatie);
    Beter bekend als zoekmachine optimalisatie is SEO een van de meest gebruikte digital marketing strategieën. Door het gebruik van concurrerende zoektermen die de vindbaarheid verbeteren, maar ook de manier waarop je website in elkaar steekt en de toegankelijkheid voor mobiele apparaten speelt hierbij een grote rol. Het toepassen van SEO zorgt voor organisch verkeer naar jouw website.
  • SEA (zoekmachine advertenties);
    Search Engine Advertising is een digital marketing strategie die naast de organische zoekresultaten van SEO staat. Deze manier van online marketing is dan ook betaald, hier zijn verschillende afrekenmodellen voor maar over het algemeen gebeurt dit per klik. Telkens wanneer iemand op een advertentie klikt en naar jouw website verwezen wordt, betaald een adverteerder aan de eigenaar van de website. Binnen google AdWords kan een adverteerder bepaalde zoektermen invoeren om te zorgen dat hij gezien wordt door zijn doelgroep en op basis van een vooraf aangegeven budget adverteren.
  • Affiliate marketing;
    Bij deze vorm van online marketing betaald een adverteerder aan een website eigenaar voor elke verkoop die uit een bezoek voortkomt. Hierbij worden door de websitehouder diverse linkjes naar de website van de adverteerder geplaatst met als doel om de producten van de adverteerder te verkopen. Als er een aankoop gedaan wordt via zo’n link krijgt de websitehouder daar een commissie voor.
  • Video marketing;
    Video marketing is een vorm van digital marketing waarbij er gebruik wordt gemaakt van video om de naamsbekendheid of het imago van een bepaald product of een dienst te vergroten. Dit is momenteel met name erg bekend op Tikok, waarna het overgenomen is door Instagram. Een korte video is vaak overtuigender en interessanter om een product aan te prijzen. Wanneer een video in korte tijd erg populair wordt en vaak gedeeld wordt spreken we van een viral video. Een viral video kan zomaar voor een explosieve groei van je verkopen zorgen.

Het doel van al deze soorten marketing is het bereiken van een zo groot mogelijk aantal klanten die overeenkomsten hebben met de doelgroep waar jij voor wil adverteren.

Wat zijn de voordelen van digital marketing voor het MKB?

  1.  De resultaten zijn zeer goed meetbaar waardoor je makkelijk aan de strategie kan ‘tweaken’ waar nodig om betere resultaten te behalen.
  2.  Digital marketing is budgetvriendelijker dan offline marketing.
  3.  Online marketing is veel nauwkeuriger in het vinden van de doelgroep door gebruik van bepaalde zoektermen.
  4. Deze manier van marketing stopt niet wanneer jouw werkdag eindigt maar loopt 24 uur per dag en 7 en dagen per week door.
  5.  Deze manier van marketing kan zo groot en kleinschalig als je wil worden uitbesteed aan content creators en marketingbedrijven.

Enkele nadelen van digitale marketing voor een MKB

  1. De grote hoeveelheid reclame op internet, in de vorm van ads, banners, affiliate marketing of landingspaginas kunnen soms als storend ervaren worden.
  2.  Als een banner te schreeuwend is valt deze vaak niet meer op en wordt deze genegeerd door potentiele klanten. Je moet dus wel weten hoe je de aandacht het beste kunt trekken.
  3.  Omdat online marketing budgetvriendelijker is dan offline marketing is de concurrentie ook hoger. Daardoor kan het in het begin best moeilijk zijn om ertussen te komen en moet er aan de start van een campagne veel getweaked worden.

Hulp nodig van een ervaren online marketing bureau?

Wilt u meer weten over onze aanpak? Neemt u dan gerust contact met ons op.